“Brainstorming je tehnika u kojoj se ideje za određeni problem ili situaciju slobodno iznose, s idejom da se ništa ne smije odbiti dok se sve ideje ne predstave.“
Alex Osborn, direktor marketinga, zaslužan je za stvaranje procesa i davanje mu nadimaka “Brainstorming”. Osborn je smatrao da standardni poslovni sastanak inhibira stvaranje i razmjenu novih ideja. Kao takav htio je smisliti novu metodu za razvijanje ideja.
Stvorio je slijedeća pravila za brainstorming:
- Sve ideje su dobrodošle, bez kritika
- Više ideja je bolje – tražite količinu
- Kako se ideje dijele, ljudi će se nadograđivati
- Potiču se divlje, lude i nemoguće ideje
- Kako funkcionira brainstorming na sastanku
Pripremite se za brainstorming tako što ćete okupiti svoj tim ili grupu u prostoriji za sastanke, konferencijskoj dvorani ili drugom mirnijem mjestu na kojem će se koristiti flip-chart, prezentacija, projektor i slično te gdje će svaki pojedinac moći blježiti svoje i tuđe misli.
Odredite osobu koja će bilježiti i voditi. Jedna osoba mora predvoditi brainstorming, pisati po ploči i drugdje kako drugi lakše pratili. Osoba mora zapisati sve ideje i prijedloge navedene na brainstormingu. Vizualnim i tekstualnim doživljajem ostajemo fokusirani, daje bolji dojam onoga o čemu se priča te potiče proaktivno razmišljanje.
Okupite svoju grupu. Vaš tim je najbitniji dio brainstorminga te dobra i otvorena atmosfera da svaki pojedinac može izraziti svoje mišljenje i ideje bez ustručavanja. Tijekom različitih prijedloga koji se čuju tijekom sastanka, drugi pojedinci sagledavaju širu sliku i potiču svoju kreativnost što se rezultira dobrim i inovativnim idejama. Stvaranjem ugodnog okruženja potiče se razmišljanje izvan okvira i njihova proaktivnost u svakodnevnom radu.
Jasno navedite problem/ideju/svrhu. Ključan dio je napisati na vrh ploče problem/ideju/svrhu o kojoj će se debatirati na sastanku – brainstormingu. Na primjer: “Teambuilding aktivnosti” ili “Kako unaprijediti prodaju određenog proizvoda” ili “Ideje za novu marketinšku kampanju”. Imati ovo pred očima svih pomaže sastanku da ostane fokusiran.
Navedite potrebne osnovne informacije. Idealno bi bilo da pružite potrebne informacije prije sastanka, ali ponekad ih trebate dati tijekom sastanka. Za primjer, ako je tema rješavanje problema, uvijek se mora objasniti zašto je to problem, koje su posljedice i slično. Davanjem unaprijed potrebnih inmformacija, sudionici imaju vremena razmisliti o tome, a time dati kvalitetne ideje i prijedloge.
Odredite vremensko ograničenje. Dobar brainstorming ne smije trajati dugo stoga unaprijed predodredite vrijeme trajanja kako biste ostali u tom okviru vremena. Dugi sastanci općenito znaju prouzročiti umornost i iscrpljenost pa brainstorming ukoliko se oduži može rezultirati negativnim utjecajem.
Pregledajte svoj popis ideja. Kada završite s prijedlozima, idejama i savjetima, grupa može razgovarati o popisu svih ideja ili prijedloga te zajednički odabrati one koje su najbolje. Iako u ovoj fazi odbijate ideje, pripazite da ne postanete previše kritični prema odbijenim idejama kako ne biste demotivirali članove tima kojima ste odbili ideje. Cilj je da se nitko ne osjeća degradiranim ukoliko se njihova ideja ne uvaži. Brainstorming mora biti uzbuđenje i motivacija za svakog pojedinca kako bi brainstorming rezultirao kvalitetnim idejama ili prijedlozima.
Kada se najbolje ideje odaberu, kreće se u istraživanje kako bi se utvrdilo koja tema je najprimjenjivija i profitabilnija.
Brainstorming ne potiče samo kreativnost i proaktivnost, ono povezuje voditelja tima s ostalim članovima tima te povezuje članove unutar tima. Omogućava sagledavanje šire perspektive te razmišljanje izvan okvira. Samim time, članovi timova su motiviraniji, razmišljaju o idejama koje će podijeliti i žele unaprijediti poslovanje, projekt i slično. Brainstorming na tjednoj bazi u trajanju od 1 do 2 sata može proizvesti odličan timski rad, potaknuti inovativnost i poslovnu izvrsnost.