Uspjeh počinje na radnom mjestu!

Četiri najučinkovitija načina kako vođe rješavaju probleme

S toliko se mnogo problema danas suočavamo u našim životima i na poslu,  i čini se kako nikada nemamo dovoljno vremena rješiti svaki od njih bez nošenja s nekom vrstom neprijateljstava. Problemi se gomilaju tako brzo da se neizostavno nađemo u situaciji da koristimo prečace kako bismo privremeno otklonili tenzije – tako da se možemo prebaciti na idući problem. U tom procesu ne uspijevamo riješiti srž svakog od problema kojima se bavimo; stoga se u kontinuitetu dovodimo u zamku beskonačnog kruga koji otežava pronalaženje ikakvih stvarnih rješenja. Zvuči li vam to poznato?

problem1

Rješavanje problema je srž djelovanja i postojanja vođa. Vođama je cilj minimizirati pojavu problema – što znači da moramo biti odvažni pozabaviti se njima prije nego nas situacija na to primora. Moramo biti ustrajni u našoj potrazi za kreiranjem i održavanjem momentuma za organizaciju i ljude kojima služimo. Ali realnost radnog mjesta nas suočava s ljudima koji kompliciraju stvari svojim korporativnim politiziranjem, samopromocijom, igrama moći, manevrima i zavišću. Silosi, nedostatak novca i resursa i mnogi drugi čimbenici i situacije također otežavaju produktivnost ljudi.

Konkurenti nam jednako kreiraju probleme kada nam oduzmu dugotrajnog klijenta, uspostave odnose s novom industrijom ili lansiraju neki novi proizvod, brand ili korporativnu strategiju. Spajanja i kupovine nas drže napetima i nadalje odvraćaju od rješavanja postojećih problema kreiranjem novih.

Kako je to elokventno jedanputa izjavio Karl Popper, jedan od najutjecajnijih filozofa znanosti 20. stoljeća: “Cijeli je život rješavanje problema.” Često sam tvrdio da su najbolji vođe ujedno i najbolji rješavatelji problema. Oni imaju strpljenja napraviti korak nazad i sagledati problem pri ruci s jednog šireg aspekta; kružni pogled. Oni vide okolo, ispod i iza samog problema. Oni vrlo dobro vide iza očitoga. Najbolji vođe pristupaju problemima stavljajući naočale mogućnosti.

Vođe kojima nedostaje ta mudrost pristupaju problemima s linearnim pogledom – i stoga vide samo problem koji leži pred njima ne uočavajući mogućnosti koje su u okviru problema. Kao takvi, oni nikada ne vide cjelokupnost onoga što problem predstavlja; da on može služiti kao put do popravka postojeće prakse, protokola i standardnih operativnih postupaka za rast i natjecanje na tržištu. Oni ne shvaćaju da su svi problemi zapravo isti – samo upakirani drugačije.

Vođa nikada ne smije vidjeti problem kao smetnju nego prije kao strateški potencijal kontinuiranog poboljšanja i mogućnosti koje nisu prije uočene.

Kad sam započeo svoj prvi pothvat u proizvodnji hrane, imali smo problem s odljepljivanjem naljepnica na staklenkama u koje su pakirani naši proizvodi, zahvaćajući gotovo 20% naše prve pošiljke. Kako to biva, to je bila prva pošiljka novom klijentu koji je „testirao“ naše nove proizvode u 200 trgovina, s mogućnošću da proširi distribuciju na 2.500 trgovina diljem države. Umjesto paničarenja, primjenili smo pristup rješavanju problema koji je uključivao više koraka i rezultirajući s obuhvatnim naporom upravljanja promjenama načina rada s dobavljačem naljepnica, proizvođačem, prijevozničkim poduzećem i klijentom. Umjesto da gledamo na problem kao na prepreku koja nas može dovesti do gubitka klijenta, poduzeli smo proaktivne mjere (i financijsku investiciju) da bismo pokazali svom klijentu da možemo ne samo riješiti problem – nego i zavrijediti njihovo povjerenje odgovarajući promptno jednim sveobuhvatnim i detaljnim izvještajem o incidentu koji je uključivao naše napore usmjerene na upravljanje promjenama.

Learn & Lead

Ovo nas je iskustvo naučilo mnogim lekcijama o našoj tvrtci i pomoglo nam izbjeći mnoge nepredviđene probleme. Povrat ulaganja iz načina kako smo se nosili s problemom pomogao nam je otvoriti oči i vidjeti mnoge elemente koje smo previdjeli – i u konačnici nam je pomoglo da omogućimo rast posla.

Bilo da ste vođa velike korporacije ili vlasnik malog poduzeća, ovo su četiri najučinkovitija načina rješavanja problema:

1. Transparentna komunikacija

Rješavanje problema zahtijeva transparentnu komunikaciju u kojoj su slobodno izražene zabrinutosti i mišljenja svih. Vidio sam više od jednom kako je teško pravovremeno ući u srž problema kada ljudi ne govore.

Da, komunikacija je osnovna potreba. Zato oni uključeni u problem radije šute – bojeći se da će ugroziti svoj posao i/ili da će morati izložiti svoje ili tuđe pogreške – rješavanje problema postaje lov na blago. Učinkovita komunikacija u smjeru rješavanja problema se događa kada su vođe sposobni omogućiti otvoren dijalog između ljudi koji vjeruju dobrim namjerama vođe i osjećaju se sigurnima podijeliti svoja uvjerenja o razlozima problema i o njegovom mogućem rješenju.

Jednom kada se čuju svi i sva stajališta su uvažena, vođa (zajedno s timom) može zacrtati put prema izvedivom i održivom rješenju. Kolikogod komunikacija izgledala važnom, nikada ne pretpostavljajte da ljudi lako dijele svoje pravo mišljenje. Vođe moraju vjerovati sebi i svojoj intuiciji i pritisnuti tim sve dok se odgovornost primjereno ne nametne i pronađe rješenje.

2. Razbijanje silosa

Transparenta komunikacija traži razbijanje silosa i omogućavanje „organizacije bez granica“ čija kultura je usmjerena na boljitak zdravije cjeline. Nepotrebi silosi prizivaju skrivene agende prije nego li podupiru efikasnu međufunkcionalnu suradnju i rješavanje problema.

Organizacijski silosi si uzroci većine radnih problema i razlozi da se mnogi od njih nikada ne riješe. Zbog toga današnja radna mjesta moraju obgrliti poduzetnički duh u kojem zaposlenici mogu slobodno „navigati“ i surađivati kroz organizaciju da bi pospajali točke rješavanja problema; gdje svatko može biti strastveni istraživač koji poznaje svoje radno mjesto i njegova raskrižja. Kada znate svoje radno mjesto imate puno veću svijest o vlastitoj sferi utjecaja. Ovo je gotovo nemoguće shvatiti kada operirate u silosu koji vas možda priječi da imate ikakav utjecaj.

Na radnim mjestima gdje postoje silosi rješavanje problema je teže jer je veća vjerojatnost suočavanja sa samopromotorima umjesto s timskim igračima koji su stimulirani okolinom međufunkcionalne suradnje. Kada ste u silosu u kojemu svatko želi biti zvijezda postaje vrlo teško učiniti bilo što ili bilo koga boljim. Tada i rješavanje problema postaje obeshrabrujuća zadaća.

Razbijanje silosa dopušta vođama lakše angažiranje zaposlenika da zasuču rukave i riješe problem zajednički. Korporativno politiziranje postaje manje važno, a raste želja za iznalaženjem rješenja i jačanjem organizacije.

3. Ljudi otvorenog uma

Rušenje silosa i prepreka komunikaciji zahtijeva ljude otvorenog uma. Na kraju, rješavanje problema znači zajednički rad na poboljšanju organizacije i ljudi kojima služi. Stoga, ako ste zaglavili s ljudima zatvorenog uma, učinkovito rješavanje problema postaje dug i vjetrovit put mizerije.

Ima mnogo ljudi koji uživaju činiti nepotreban kaos tako da njihova osobna neučinkovitost nikada ne bude izložena. To je tip ljudi (neradnici i paraziti) koji otežavaju rješavanje problema usporavanjem procesa tijekom kojeg pokušavaju sebi dati na važnosti. Otkrijte podizače i vođe s visokim potencijalom u organizaciji i vidjet ćete primjere dobiti koju donosi otvorenost uma i kako to u konačnici vodi ka više inovativnosti i inicijative.

Ljudi otvorenog uma vide iza očitih detalja ispred njih i gladaju na rizik kao na najboljeg prijatelja, Oni napadaju problem unaprijed i nastavjlaju s radom na rastu i inovaciji. Zaposlenici zatvorenog uma obrću stvari stavljajući sebe u središte mjesto onoga što je potrebno da bi se problem pretvorio u novu mogućnost.

Imajući ovo obrazloženje na umu, pažljivo promatrajte reakcije drugih kada budete idući puta rješavali kakav stvarni problem.

4. Čvrsta temeljna strategija

Bez strategije, promjena je samo zamjena, a ne razvoj. Čvrsta strategija mora biti implementirana da bi se riješio bilo koji problem. Mnogi vođe pokušavaju izdvojiti problem radije nego identificirati strategiju koja leži u samom problemu.

Učinkoviti vođe koji vole rješavanje problema uvijek znaju kako skupiti prave ljude, resurse, novce i znanje iz prošlih iskustava. Oni inspiriraju ljude da daju najbolje od sebe čineći proces rješavanja problema procesom snažne suradnje; za mjih je to mogućnost približavanja ljudi. Uvijek sam vjerovao da ne znate nečiji pravi potencijal i karakter dok ne vidite kako rješavaju probleme.

Činkoviti vođe povezuku točke i zacrtavaju realističan plan akcija unaprijed. Oni imaju strategiju koja služi kao temelj za pristup i način rješavanja problema. Oni anticipiraju neočekivano i koriste snagu svojih ljudi kako bi osigurali da strategija vodi ka održivom rješenju.

Nikada ne pucajte s boka kada je u pitanju rješavanje problema. Izbjegavajte pogađanja. Uzmite si vremena da napravite korak nazad i procijenite situaciju i mogućnosti koje predstavlja svaki problem. Učinite roces rješavanja problema učinkovitijim prepoznavajući nijanse svakoga od njih i da možda zahtijeva posebnu strategiju koja vodi izvedivom rješenju.

Znate da imate dobro vođenje u vašoj organizaciji onda kada proces rješavanja postane „bez šavova“ i kada omogućava ljudima i organizaciji da se razvija nabolje. Ako rješavanje problema uzrokuje kaos, onda je moguće da imate ozbiljne nedostatke vođenja.
Rješavanje problema je najveći omogućivač rasta i prilika. Zatoi kažu da neuspjeh služi kao najbolja lekcija u poslu i životu. Budite vođa koji pokazuje zrelost, odvažno djeluje i zahtijeva odgovornost. Primjena svake od tih lekcija može vam pomoći da postanete majstor u rješavanju problema. Svako nas iskustvo uči nečemu novome. Prigrlite rješavanje problema i mnoga skrivena blaga koja ono predstavlja.